Nov 19, 2010

Raya Aidiladha

Assalamualaikum..

ahaiii...utk entry raya Qurban aku nk sharing sikit pengalaman 1st time beraye haji di tempat baru setelah 20 tahun beraye di tempat ku membesar dengan suka dan duka di Brickfields(skang da jadi little india..aku xsuke..seriusly)..ok2 sambungan plishh..bergini cerita nye....

17 November bersamaan 10Zulhijjah berlakunye Aidiladha pada tahun ni..
and dilarang berpuase selama 3 hari sebab hari tashrik ye adik-adik..
ok disini sebanyak 7 ekor lembu yang terkorban dan 2 lagi sumbangan dari hamba Allah..Alhamdulillah..

hidangan di hari yang mulia ni..ibu den masak rondang ayam seperti mana yg telah di diskus ari tuh..
xde rendang daging ok...xkesah la..janji ade rendang ok..memang terbahekla rondang ibu den ni ha..ketupat  juga tidak dilupekan..meriah sungguh raye ni..

pagi-pagi bangun subuh,mandi sunat hari raye dan bersiap-siap utk ke surau utk menunaikan solat sunat hari raya Aidiladha..ramai giler orang sampai melimpah ke luar surau..ni menunjukkan masyarakat disini sangat la peka dan semangat nak sambut raye ni...
selesai solat..bergegas pulang ke rumah utk bersarapan..sunat bagi raye Aidiladha ni kita makan selepas solat..berbanding Aidilfitri makan sebelum solat..

da siap segala..sibuk ke surau meneman adek aku si lina ni sebok nk tengok persembelihan lombu-lombu 2 n oleh kerana ayah den ade amek bahagian..so semangat la kami kesana..
rami giler budak-budak.makcik-makcik dan bapak-bapak..bersama-sama bergotong royong..


ok anda buleh lihat makcik-makcik dan bapak-bapak bergutung ruyung..meriahnye suasana..

aku xlame kat sane cz mau beraye di blok33..akk diya member mase keje klinik dulu sibuk sowh dtg..maka coming la aku dengan adik aku..
terkejut aku tgk cm2 lauk die masak..hebat..penah xkorang makan ketupat pulut?aku 1st time mkn ok..sangat sodap..menu..ketupat pulut+nasi impit+rendang ayam+kari ayam+popiah goreng..hebat betul akk ni..
mmg sodap orang sabah ni masak..tabik springg la..(nnt nk dtg lg mkn kt umh kak diya buleh x???)

 aku dan ayit my adik bongsu yang sudi teman aku p umah kak diya..die pn tambah banyak kali taw
sodap katenye..=)
kami adik beradik dalam perjalanan melihat lembu di sana..sempat lg berposing bagai..hehe


 ni ayish si budak cumel yang sebuk ngat nak tolong anyam ketupat..hik2..besar nanti rajin ni kemas rumah ni..

petang tuh pekene sup tulang..yehuuu..sodap beb..

No comments: